الاثنين، 8 يوليو، 2013

ارفض

ارفض 
ان يقتل اي فرد من افراد الشعب المصري 
علي يد جيش او شرطة
ولكن
هل يترك الارهابي ؟
ليقتل هو افراد الشعب المصري
ربنا جعل الثواب والقعاب 
من اجرم يحاسب ويتم القبض عليه
الامور الان تحتاج الي الحكمة والعقل في قوة
وعندما تتخبط الكلمات 
ولا نعرف من الصادق ومن الكاذب 
نحكم العقل فيما نسمع
وعلي راي المثل  
ان كان اللي بيتكلم مجنون يبقا المستمع عاقل
طيب
لما يتقال ان الجيش 
بيفض اعتصام الحرس الجمهوري بالقوة 
وبيقتل في الناس
ونلاقي صفوت حجازي الارهابي
طلع علينا يقول 
انهم هيستشهدوا وهمه بيطلعوا مرسي 
من جو الحرس الجمهوري 
وهيصعدوا الموقف اكتر من كده 
يبقا مين هاجم مين ؟
ولما يقول قبل كده من اسبوع 
هنخرج مرسي من الحرس الجمهوري 
زي ماخرجناه من السجن 
يبقا الكلام ايه والاتجاه علي فين
ونقول ان الله غالب علي امره 
وربنا يسترها علي مصر
وان شاء الله مصر بخير وعلي خير

هناك 5 تعليقات:

ابراهيم رزق يقول...

البيان الصادر من المجلس الاعلى للقوات المسلحة

نظراً لما توقعتة القوات المسلحة مما قد تلجأ إلية جماعة الإخوان المسلمين من إزهاق أرواح الأبرياء أثناء قيام الأمن بفض إعتصام الحرس الجمهوري ومحاولة إلصاق الجريمة بالقوات المسلحة فقد قامت القوات المسلحة بتصوير جميع مراحل فض الإعتصام جوياً ومن أكثر من زاوية ليس فقط لتثبت للعالم أجمع إستخدامها الإسلوب الأمثل في فض الإعتصامات ولكن لتبرهن للعالم وبالإدلة والمواد المسجلة خيانة جماعة الإخوان المسلمين وقتلها لبعض المتظاهرين عمداً لمحاولة إلصاق الجريمة بالقوات المسلحة والأمن وعلي ذلك فقد قررت القوات المسلحة ما يلي :
-تفريغ كافة محتويات الشرائط المسجلة وبثها بنهاية اليوم علي كافة جموع الشعب المصري.
-قررت القوات المسلحة إنطلاقاً من واجبها الوطني إقامة دعوي ضد جماعة الإخوان المسلمين لقتلها أبرياء عُزل وتمتلك القوات المسلحة الدلائل كاملة وسيتم عرضها اليوم وإرسال أصول المواد إلي نيابة أمن الدولة العليا لإتخاذ اللازم .
-رفع دعوي ضد جماعة الإخوان المسلمين لإتهامها بمحاولة إشعال الفتنة ضد القوات المسلحة مما يضر بالأمن العام للقوات المسلحة وما يترتب علية من الإضرار بالأمن العام لجمهوربة مصر العربية.
تستمر طائرات القوات المسلحة في التحليق والتصوير الدائم لكل شبر في أرض مصر لرصد كل المحاولات الخبيثة التي تهدد أمن الوطن وسلامة أراضية.

حفظ الله مصر وسدد علي الحق خطي درعها شعباً وجيشاً.

ده بيان الجيش و الله اعلم

تحت فى الانتظار

تحياتى

L.G. يقول...

اقول لحضرتك ايه
سلمت يداك وكلماتك يارب انا برضه بقول كده لو حد جه بيتي يسرقني وقتلته يبقى انا اللي غلطانة رحت شديته وجبته وقتلته ولا العقل بيقول هو هاجمني عند بيتي ؟ هم اساسا ليه بيروحوا عند الحرس الجمهوري وبعديين الناس اللي بتشتكي من الجيش هو لو حد راح يضرب فيهم المفروض يعمل ايه ؟ بجد وكفاية كلام قياداتهم بتاع روحوا استشهدوا يستشهدوا ليه وعشان ايه عشان كرسي الرياسة ؟ لك الله يا مصر

شمس النهار يقول...

*ابراهيم رزق

شوف ياابراهيم في جميع انحاء العالم مافيش حاجة اسمها تقتحم اماكن عسكرية
اوم كمان تضرب عليهم نار
الوضع غريب جدا ومش مصدقة اللي بيحصل ده
عمة بناتي ساكنه هناك شافت كل حاجة بتحكي حكاوي علي الاخوان رهيييييييبه
وازاي طلعوا فوق الاسطح
شئ لايصدقه عقل
ربنا يستر

شمس النهار يقول...

* ل جي

اللي بيتقتل وهو يدافع عن عرضه وبيته شهيد وفي القانون براءة

ولكن هل من المنطق ان اذهب لأقتحم منطقة عسكرية علشان اطلع محبوس
وبعدين مين قالهم ان مرسي هناك اصلا

ربنا يستر

L.G. يقول...

على فكرة انا قصدي البيت بيت الجيش بمعنى منطقة الحرس الجمهوري بيت الجيش يعني الاخوان هم اللي رايحيين يهاجموهم وطول عمرنا في المناطق العسكرية عارفين ممنوع الاقتراب او التصوير فما بالك بالهجوم عليهم
التاريخ بيقول ان جيشنا من اعظم الجيوش
برضه التاريخ بيقول ان تاريخ الجماعات الاسلامية دموي وكله كدب وغموض
بغض النظر بأه عن زمن الفتن والكلام الكتير اللي بيصعب التمييز فيه بين الحقيقة والكدب أنا بصدق النبي والنبي قال : خير أجناد الأرض . نقطة